Diş Hekimliği Fakültemizde Eğitim Yöntemleri ve Program Değerlendirme Çalıştayı Gerçekleştirildi

Yayın Tarihi : 27.02.2025

Diş Hekimliği Fakültemizde “Program Değerlendirme ve Öğretim-Öğrenme Çalıştayı’’ düzenlendi. Programa Diş Hekimliği Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Saadet Atsü, Dekan Yardımcıları Prof. Dr. Mehmet Zahit Adışen ve Dr. Öğr. Üyesi Alaattin Tekeli ile akademik personelimiz katıldı. Çalıştayda Eğitim Fakültesi Eğitim Programları ve Öğretim Ana Bilim Dalı’ndan Doç. Dr. İlkay Doğan Taş, Doç. Dr. Serap Nur Duman, Dr. Öğr. Üyesi Ahmet Keskin, Arş. Gör. Sultan Köprülü ve Arş. Gör. Şeyma Nur Singil farklı alanlarda eğitimler verdi. 

Çalıştay, Doç. Dr. Serap Nur Duman tarafından program değerlendirme kavramının kuramsal temellerinin anlatılmasıyla başladı. Duman, Eğitim programlarında kullanılan program değerlendirme yaklaşımları ve modelleri hakkında bilgi verdi. İlk oturumda CIPP program değerlendirmenin uygulamaya yönelik işlem adımları ve CIPP değerlendirme modeline göre eğitim programlarının bağlam, girdi, süreç ve ürün boyutları ele alındı. Alana yönelik araştırma örneği üzerinden CIPP modeline uygun araştırma soruları ve veri toplama araçları örneklendirilerek ilk oturum tamamlandı. 

Programın sonraki oturumunda Doç. Dr. İlkay Doğan Taş,  “Program Yeterlikleri ve Ders Öğrenme Çıktıları” eğitimi verdi. Bu eğitimde, Türkiye Yeterlikler Çerçevesi temel alındı ve bilgi, beceri, yetkinlik kavramlarının tanımları yapıldı. Program yeterliklerinin ve öğrenme çıktılarının belirlenmesinde dikkate alınması gereken faktörler ele alındı. Ayrıca, öğrenme çıktılarının belirlenmesi ve sınıflandırılması, bireyin gelişim özellikleri, toplum ihtiyaçları, eğitim felsefesi, psikolojisi ve sosyolojisi gibi unsurlar değerlendirildi. Yeterliklerin ve öğrenme çıktılarının yazımında dikkat edilmesi gereken ilkeler, çıktıların nitelikleri ve sınıflandırılması gibi konular uygulamalı örneklerle desteklendi.

Yapılandırmacılık anlayışının kuramsal ve uygulamaya dönük çerçevesini farklı örnekler üzerinden açıklayan Arş. Gör. Şeyma Nur Singil kazanımların doğru ifade edilmesinin yapılandırmacı anlayışı öğrenme ortamında uygulayabilmek için çok önemli olduğunu belirtti. Yapılandırmacı yaklaşımın yanında, bu yaklaşımda sıkça kullanılan 5E modeli ile ilgili de bilgi veren Singil, uygulama sürecinin nasıl yürütüleceğini örnekler üzerinden açıkladı.

Sonraki oturumda söz alan Dr. Öğr. Üyesi Ahmet Keskin ters-yüz sınıf kavramından bahsetti. Keskin, yaptığı sunumda ters-yüz sınıf kavramının süreçteki gelişimini, uygulama aşamalarını ve uygulama sürecinde karşılaşılabilecek sorunları güncel araştırma makaleleri doğrultusunda açıklayarak örnek uygulamalardan bahsetti. 

Son oturumda ise Arş. Gör. Sultan Köprülü özellikle tıp alanında yoğun bir şekilde kullanılan ve önemli bir öğretim yöntemi olarak görülen probleme dayalı öğrenme yöntemini açıkladı. Probleme dayalı öğrenmenin tarihi gelişimi ve uygulamalı alanlarda neden ihtiyaç duyulduğunun ayrıntılı ve örnek çalışmalar üzerinden tartışıldı. Oturum, diş hekimliği alanında PDÖ kullanımını içeren iki bilimsel çalışma örneğinin Üniversitemiz Diş Hekimliği Fakültesi ders içeriklerinden örneklerle karşılaştırılması ile tamamlandı.